Once upon a time…
Een 40 jarige Igor Byl die in 2006 de eerste steen in de garage afbreekt voor de bouw van zijn chocolade-atelier (30 m2). Na een jaar vooronderzoek in 2005 bezoekt hij diverse chocolatiers ongeacht de prijscategorie.
Zijn nieuwsgierigheid en vooral zijn focus op zijn visie, moedigt hem aan om zelf zijn pad te bewandelen ook al is hij geen zoon uit een ondernemersfamilie. Hij neemt het besluit om zelf zijn eigen weg te gaan.
Wat drijft hem toch in een onbekende wereld als basis te streven naar zijn ultieme droom? 'Alles start bij jezelf om verder te bouwen', benadrukt Igor met vastberadenheid. Met deze insteken timmert hij verder aan zijn visie.
‘One day or day one.
You decide.’
Zijn geloof in het creëren van zijn eigen exclusief product aan meerdere winkels onder één bedrijfsnaam, die toen nog niet vastlag, voelt hij zo sterk aan.
De weg in 2006 – 2007 die hij bewandelt is een kronkelweg, heel turbulent met heel wat obstakels, constructie, reflecteren, investeren en ja, vooral meer geld in zijn zaak stoppen dan verdienen omdat hij erin gelooft. Hij heeft toen ook de steun van zijn toenmalige echtgenote en zijn moeder kunnen benutten.
De zoektocht naar een naam van zijn zaak is een uitdagend parcours geweest. De link met pralines én een Italiaanse toets wordt op een dag in mekaar verwerven: Pralifino
In 2008 wordt zijn zaak gezegend met deze exclusieve naam gelinkt aan een exclusief product in wording.
Twee weken vóór de lancering en opening van zijn zaak, nodigt hij vrienden, familie en buren uit om te proeven met als doel om hun mening te delen én te luisteren.
Als hij de pralines van vandaag vergelijkt met die van 2006 dan waren die pralines veel te groot, te lomp.
Zijn doel is het creëren van kleinere en exclusieve pralines – one bite.
Op een Italiaanse beurs komt hij in contact met een ondernemer en onderhandelt met hem over de exclusieve aankoop van zijn kleine gietvormen voor een duur van 6 maanden.
Zo kan Igor zijn exclusieve pralines verder creëren met als gevolg dat exclusieve bakkerijen door de vorm, goede smaken en ingrediënten hun deuren openen en zo makkelijk doorgang vindt.
‘Be brave, you will see the light in the tunnel after walking trough the darkness.’
In 2013, 6 jaren later ziet Igor meer licht in de tunnel. Het bewandelen van de kronkelweg, ervaringen met top chocolatiers, zijn atelier die te klein wordt voor productie, daagt zijn zelfvertrouwen uit. Zijn buikgevoel heeft hij steeds gevolgd. Hij weet dat hij het kan en ja, dit levensproces vraagt tijd. De productie gaat verder en ondertussen wordt er geleverd in London, Harrods en Japan. Klanten zijn wel positief doch Igor heeft nood om dit van de eindproducent te horen.
Tijdens die 6 jaren, in 2011 huurt Igor een groter pand (100 m2), een villa in de gemeente Jabbeke met boven het atelier ook een winkelruimte. Opnieuw investeren, erin geloven tot na 2 jaren de eigenaar van de villa het gebouw te koop stelt. Uitgedaagd moet Igor zijn huiswerk maken en reflecteert hij verder om zijn droom waarin hij in gelooft te kunnen verder zetten. Zo vinden Igor en Gaël in het industrieterrein in de gemeente Beernem hun locatie (600 m2) waar zowel de productie als de woonst voor zijn meewerkende dochter, Gaël Byl en het gezin plaats kan vinden.
Toch dient hij een cruciaal obstakel te overwinnen. Hoe gaat hij zijn cliënteel in Jabbeke behouden? Een garage in de gemeente Varsenare gaat failliet en zo komt voor Igor en Gaël een kans vrij om het pand te huren en later te kopen zodat ze hun cliënteel van Jabbeke kunnen blijven behouden. In die tijd heeft hij mentale steun gehad van zijn dierbare ondernemende vriend Rik voor de oprichting van zijn winkel.
Hieruit ontstaat het idee om naast exclusieve pralines, huisgemaakt ijs in diverse smaken te bereiden met als doel de minder drukke momenten te overbruggen. Dit blijkt snel een heel goede keuze te zijn waarbij de piekmomenten bij verkoop tussen 14u00 – 17u00 ook extra personeel vraagt.
Uit dit idee groeit een afname van de verkoop van literijs doorheen gans het jaar. Een klein detail, één van de beste klanten is de medische wereld.
'A chocolate a day, keeps the doctor away!’
Zijn oogappel en hardwerkende dochter Gaël ziet hoe haar vader doorheen die jaren timmert aan zijn droom. Op haar 15 – 16 jaar, na de echtscheiding van haar ouders, zoekt ze ook naar zichzelf. Als twee handen op één buik stapt ze op 18 jarige leeftijd met haar vader mee in de zaak. Igor ziet een weerspiegeling van zichzelf in haar en ja, ieder heeft kwaliteiten en gebreken. Igor geeft toe dat zijn perfectionistisch kantje het Gaël en teamleden niet makkelijk heeft gemaakt. Met fierheid kijkt hij hoe Gaël nu verder met schitterende ideeën uitrolt. Igor heeft als controlefreak leren loslaten en vertrouwen leren hebben in zijn dochter waarbij de touwtjes volledig in haar handen komen.
Van 1 winkel gestart in 2006, als 'One-man', gegroeid naar 7 winkels, onder franchising anno 2023 merkt Igor een immense groei. Durf te springen en jou te omringen met gelijkgestemden die in jou geloven. Geloof vooral in jezelf en jouw product.
'The Winners mindset from Igor:'
1) Wees productief
2) Verdeel een product waar je in gelooft aan exclusieve winkels – hier dan bakkerijen
3) Volg scholing bij experten zoals Valrhona in Frankrijk
4) Doe aan netwerking met o.a. Callebaut en andere gelijkgestemden
5) Wees nieuwsgierig en school je goed bij op diverse plaatsen om zo het productieve proces te ervaren
6) Lees lectuur die jou kan versterken
7) Onderga ervaringen uit datgene je wilt leren vanuit een positieve kijk
8) Vorm een probleem steeds om tot een opportuniteit
9) Durf te springen
10) Doe aan zelfzorg: sporten, genieten …
11) Omring je door mensen die in jou geloven
12) Leer vertrouwen en loslaten
13) Gebruik jouw zelfvertrouwen om verder aan de zaak te bouwen
14) Wees ambitieus door teamleden in de zaak toe te laten
15) Wees fier op jezelf en durf dit te uiten
16) Vertrouw het proces, de tijd en forceer niets
17) Pitch jouw business idee zo sterk dat partners in jou geloven
18) Doe de dingen waar je commercieel goed in bent
19) Delegeer taken op het juiste moment
20) Laat innoverende ideeën toe die de visie ondersteunen
'Don't strive for perfection, strive for growth.'
In 2023 is een chocolade medewerker, Wouter Riemaecker in dienst naast dochter Gaël.
Stap voor stap en in volle vertrouwen neemt Gaël de touwtjes in handen.
Igor bewaakt nu ook zijn gezondheid als motor om los te laten en heeft vertrouwen in wat hij heeft getimmerd.
Zijn ambitie is de zaak zo te automatiseren dat hij fysisch 60% minder actief moet zijn.
Even blikt hij terug. Met een glimlach op zijn gezicht geeft hij toe dat de uitbreiding van 1 persoon tot zijn dochter en een team in wording meer mogelijkheid biedt tot stijgende groei én productie.
'Ja, soms heb ik het gevoel dat mijn dochter mij voorbij steekt en ja, in volle vertrouwen laat ik dit toe.'
De zomer van 2023 wordt hét moment om de productie met 30% te verhogen door het plaatsen van elk onmisbaar pion op het schaakbord.
Santé, op jullie geluk en gezondheid!
Igor Byl, Gaël Byl en team